Däck ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm i däckets huvudmönster.
Tänk på att mönsterdjupet bör vara minst 3 mm för att ge bra
friktion vid fuktig vägbana.
Vid vinterväglag under perioden 1 december - 31 mars ska mönsterdjupet vara
minst 3 mm på däck till personbil klass I (*), lätt lastbil, lätt buss och
personbil klass II med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av
dessa fordon.
För lastbil, buss och personbil klass II med totalvikt över 3,5 ton ska
mönsterdjupet vid vinterväglag vara minst 5 millimeter på fordonets samtliga
däck under perioden 1 december till och med 31 mars. Kravet gäller inte
för tillkopplade släpfordon.
Det finns inget ålderskrav för däck. Vid de undersökningar som har gjorts har man inte kunnat se någon tydlig försämring av gamla vinterdäcks friktionsegenskaper. Men det är viktigt att mönsterdjupet och dubbarna är bra och att däcken lagras svalt, torrt och mörkt.
Fel lufttryck kan påverka köregenskaper, bränsleförbrukning och däckens livslängd. Rätt lufttryck för däcken till din bil kan du hitta i bilens instruktionsbok.
För att ett dubbat eller odubbat vinterdäck ska få användas i vinterväglag måste däcket vara märkt med något av följande beteckningar:
- M.S
- M&S
- M+S
- Mud and Snow
- MS
- M-S
Det finns dock däck som har märkning M och S anpassade för terrängkörning, dessa däck får ej användas vid vinterväglag.
Allt fler personbilssläp har boggiaxlar dvs två axlar som är placerade mindre än 2 meter från varandra.
På ett släp med boggiaxlar är däcksvalet extra viktigt, speciellt utsatt är däcken på den bakre axeln.
För att gardera sig mot däckexplosioner är rekommendationen att utrusta boggin med stålradialdäck som har en
bättre hållbarhet. Radialdäck på släpvagnar ger generellt bättre körstabilitet än diagonaldäck.
Om dubbdäck används på bilar, lätta lastbilar eller bussar som har en totalvikt på högst 3,5 ton måste även
släpvagnen ha dubbdäck vid vinterväglag. Vid tvillingmontage behöver dubbdäck dock endast finnas på de
båda yttre eller inre hjulen.
Är ett gammalt däck som försetts med nytt gummi.
Regummerade däck är ofta något billigare än traditionella däck men i och med att mindre olja använts vid
tillverkningen är de också vänligare mot miljön.